Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU PARAFIALNYM W GRYBOWIE

STANDARDY I POLITYKA OCHRONY DZIECI W PRZEDSZKOLU PARAFIALNYM W GRYBOWIE

STANDARDY OCHRONY DZIECI I ICH CHARAKTERYSTYKA

Przedszkole ustala następujące standardy ochrony dzieci:

1)      Polityka - Przedszkole ustanowiło i wprowadziło w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jako akt wykonawczy do standardów;

2)      Personel - Przedszkole monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;

3)      Procedury - W przedszkolu funkcjonują zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka;

4)      Monitoring - Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

  1. Standard „Polityka” oznacza, że:

1)      dyrektor przedszkola zatwierdził dokument „Standardy i polityka ochrony dzieci”, odpowiada za ich wdrażanie i nadzorowanie;

2)      Polityka ochrony dzieci to załącznik do standardów i jako akt wykonawczy jest realizacją wszystkich ustalonych dla przedszkola standardów;

3)      Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa zasady i procedury obowiązujące w przedszkolu, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem;

4)      „Standardy i polityka ochrony dzieci”, dotyczy całego zatrudnionego personelu bez względu na formę zatrudnienia oraz osoby współpracujące z przedszkolem i mające kontakt z dziećmi;

5)      dyrektor przedszkola wyznaczył osobę odpowiedzialną za wdrażanie dokumentu, o którym mowa w punkcie 1 oraz jej zadania;

6)      „Standardy i polityka ochrony dzieci” są opublikowane i szeroko promowane wśród personelu, rodziców i dzieci.

  1. Standard „Personel” oznacza, że:

1)      w ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz ich kompetencje;

2)      przedszkole pozyskuje na temat personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i odpowiednio do potrzeb   z rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności;

3)      określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu przedszkola z dziećmi, w tym wskazujące, jakie zachowania w przedszkolu są niedozwolone, a jakie pożądane  w kontakcie z dzieckiem;

4)      personel wdraża i nadzoruje zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko;

5)      przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

  1. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  2. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia dziecka,
  3. odpowiedzialności prawnej personelu dotyczącej obowiązku podejmowania interwencji,
  4. procedury „Niebieskie Karty”;
  5. a) cały personel pedagogiczny przedszkola pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, posiada materiały i środki oraz podejmuje działania na rzecz edukacji dzieci na temat praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
  6. b)      opiekunów dzieci na temat praw dziecka, wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
  7. Standard „Procedury” oznacza, że:

1)      przedszkole wypracowało zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem;

2)      przedszkole wypracowało procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji na ten temat oraz w sytuacji zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, opiekunów, rówieśników i osób obcych;

3)      ustalono osobę odpowiedzialną za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku oraz składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w tym osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;

4)      w przedszkolu ustalono osoby odpowiedzialne za udzielanie poszkodowanym dzieciom odpowiedniego wsparcia oraz sposób dokumentowania tych czynności;

5)      w przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.

  1. Standard „Monitoring” oznacza , że:

1)      „Standardy i polityka ochrony dzieci” są analizowane raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji będących zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci, oraz w miarę potrzeb aktualizowane i doskonalone;

2)      analizy „Standardów i polityki ochrony dzieci” dokonuje powołany przez dyrektora zespół ds. standardów ochrony dzieci składający się z przedstawicieli pracowników pedagogicznych, w tym specjalistów i niepedagogicznych oraz opiekunów dzieci.

3)      dokonując analizy uwzględnia się głos dzieci;

4)      zespół ds. standardów ochrony dzieci przygotowuje krótki raport zawierający wnioski  i rekomendacje dotyczące doskonalenia działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przedstawia dokument dyrektorowi przedszkola;

5)      w miarę potrzeb zespół w uzgodnieniu z dyrektorem dokonuje zmian w „Standardach  i polityce ochrony dzieci”.

PROCEDURY WCHODZĄ W ŻYCIE Z DNIEM 15.02.2024 R.

 

Data dodania: 2024-06-12 12:13:10
Data edycji: 2024-09-06 10:30:25
Ilość wyświetleń: 147
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Logo Facebook
Facebook